Коли дитина переходить із початкової школи в середню, кардинально змінюється ряд характеристик соціального середовища. Діти потрапляють в нові умови навчання, до яких вони повинні адаптуватися. В початковій школі вони звикли до стилю викладання та вимог одного вчителя, до його турботи та опіки. В 5 класі треба пристосуватись до різних вчителів, їх особливостей та вимог. Класний керівник в силу своєї завантаженості, як правило, не може приділяти дітям стільки уваги, як було в молодшій школі.
Із звичної безпечної атмосфери, де встановились відношення з вчителем, дитина потрапляє до середньої школи, де вчителі змінюються, як в калейдоскопі.
Отже, ми отримуємо істотні зміни, до яких не всім дітям легко адаптуватися.
Суперечливість цього віку полягає в тому, що молодший підліток одночасно має потребу в проявах самостійності, як дорослий, і в той же час потребує турботи і опіки, як дитина.
У зв’язку з цим виникає підвищена тривожність, невпевненість, знижується успішність.
Вікові психологічні особливості перед підліткового віку характеризується такими новоутвореннями:
* Емоційне ставлення до навчального предмета;
* Потреба в достойній позиції в колективі ровесників, в сім’ї;
* Бажання мати вірного друга;
* Підвищена втомлюваність;
* Бажання уникнути ізоляціії, як в класі, так і в малому колективі;
* Бажання відгородитися від всього підкреслено дитячого;
* Переживання щодо промахів вчителів;
* Переоцінка своїх можливостей;
* Відсутність адаптації до невдач;
* Яскраво виражена емоційність;