В Миколаївському ліцеї №38 ММК імені В.Д.Чайки психологинею ліцею Янішевською О.В. систематично ведеться просвітницька, консультативна та діагностична робота в рамках реалізації програм допрофільного та профільного супроводу здобувачами освіти.
Під час годин психолога для 11-х класів з теми “Траєкторія самовизначення Випускників – 2025 в умовах воєнного часу” ознайомлено здобувачів освіти із алгоритмами самоорганізації під час підготовки до НМТ – 2025. Учні обговорювали проблемні питання та висловлювали свої очікування та побоювання під час професійного самовизначення та пріоритети для вступу до ВНЗ України та міста Миколаєва.
Одинадцятикласники були ознайомлені з техніками та вправами, які стабілізують емоційний стан та допомагають впоратися з підвищеним рівнем тривожності та подолання стресових станів. Розробляли алгоритми взаємопідтримки в колі рідних і близьким людей. Вибудовували стратегію емоційної стійкості та загальної резервності.
Результати психологічних досліджень дозволяють співвіднести схильності, здібності, інтелект із різними професіями для найкращого вибору майбутньої професії Випускниками – 2025.
Під час тематичних заходів панувала атмосфера взаємодовіри та підтримки, всі охоче висловлювались та були почутими, одержуючи фахові поради та рекомендації від психолога.
Щодо вибору професії рекомендовано кожному:
- Пройти тестування з професійного самовизначення.
У кожному конкретному випадку варто підбирати індивідуальний пакет тестів. І їх інтерпретацією повинні займатися професіонали. Але не варто сприймати результати тесту як інструкцію до дії. Вони лише дають відповіді на запитання про професійні схильності і переваги, про структуру інтелекту, про особливості психіки.
- Розширювати горизонти.
Збирайте інформацію про ринок праці, про нові і перспективні спеціальності.
- Дізнавайтеся більше про професії.
У 15-17 років уявлення про них найчастіше досить приблизні, а то й зовсім помилкові. Підлітки нерідко бачать тільки плюси і не замислюються про мінуси професій. Тут завдання батьків – виступити в ролі експерта, допомогти синові або дочці зорієнтуватися. А завдання підлітка – не ігнорувати це джерело інформації. Більше того, варто дізнатися у батьків, чи немає у них знайомих в цікавій галузі. Є й інші способи дізнатися більше про професії, наприклад, побувати на дні відкритих дверей у профільному виші.
- Систематизуйте свої бажання.
Фахівці пропонують скласти таку таблицю. За вертикаллю розташувати професії, між якими потрібно зробити вибір, а за горизонталлю – ті важливі моменти, які ви хотіли б отримати від цієї роботи. Крім гідної зарплати, це може бути що завгодно. Складіть максимально докладний список: престижність, спосіб життя, коло спілкування, графік роботи, кар’єрні перспективи, реальність працевлаштування і т. д. Якщо професія і вимоги до неї збігаються, ставте плюс, ні – мінус. Це не тільки дозволить віддати перевагу одній з декількох професій, а й змусить задуматися про життєві пріоритети.
- Співставте відповіді з бажаним стилем життя, зі своїми цінностями.
- Змоделюйте та спроєктуйте траєкторію успіху так, щоб бути кращою версією себе!
Закутська Вікторія, учениця 10-Б класу, представниця учнівського самоврядування сектору “Юні психологи”